motivationen flödar

Jag kom o tänka på en sak efter att ha tittat på klass 9A.
För några veckor sen var det ett väldigt hallå om att de som inte är behöriga till de nationellaprogrammen (dvs har G i svenska,matte, engelska) skulle få gå kvar på sin gamla skola istället för att skickas vidare till den här nya skolan som på nåt vis fungerar som sluss där man ska plugga upp sina betyg så att man sedan har behörighet. Det är iallafall så jag har förstått det hela.

Det systemet vi har nu med den nya slusskolan skulle slopas och man skulle istället som sagt gå kvar ett år på sin gamla skola och läsa upp sig. Ungefär som att gå om andra klass för att man var sen med läsningen.
Men jag förstår inte grejen. Har man inte bra betyg i den skolan man går i i dagsläget lär det inte bli bättre för att man  går om ett år. Visst visst, kanske kan man kämpa sig upp till nåååågot bättre resultat på proven men motivationen lär ju knappast öka.
Varför skulle någon bli mer peppad och motiverad att plugga när man får gå om ett år till med samma gamla ruttna lärare. Det man behöver är en nystart, med nya lärare. Tänk om man har kommit på kant med sina gamla lärare eller helt enkelt inte kommer överrens med de,
Och sen, att vara tvungen att gå kvar på sin gamla skola, blir som att gå om ett år? Vafan är grejen. Ursäkta språket, men man blir ju upprörd. Vad är det, om inte förnedring. Vem blir motiverad av det?


Jösses.

Fia.

Kommentarer
Postat av: Anna

De i klass 9A fick höga betyg för lätt ju. Vafan, jag vill också ha extrempedagoger som kommer till vår klass. Flipping särbehandling. Rättvisa ska det va

2008-05-06 @ 22:37:44
Postat av: hannat

Kul att du har motivation, för själv har jag ingen alls just nu :P Håller i alla fall med Anna här över till viss del. Skulle de verkligen ha fått så bra betyg om det inte varit ett tv-program??...

2008-05-07 @ 19:51:21
Postat av: Cissi

jag förstår inte riktigt vad du pratar om... va? jag förstår inte... va?! JAG VILL VETA!!!!

varför är jag så trööög...?

2008-05-08 @ 16:11:38
Postat av: Anonym

Klass 9A är helt mysko.
De fick garanterat högre betyg än de förtjänade.
Från botten till toppen liksom?
SÄLLAN
Man KAN ju gissa tat lärarna ville se att eleverna lyckades.
Annars skulel dte hela bara visa att ma nkan läsa upp flera missade skolår på några veckor.
Kan man det?
NEJ

2008-05-08 @ 18:30:36
Postat av: fia

var det nån som överhuvudtaget läste inlägget ^^'

jag tycker klass 9a var skitbra. såna lärare vill jag också ha. och visst visst var det konstigt att de blev en av malmös bästa skolor på så kort tid och uppenbarligen fick bästa mattenationella resultatet i hela landet. men kan vi inte unna de de? såg ni deras gamla lärare. eller rektorerna. fett trista säger jag.

2008-05-09 @ 07:11:36
URL: http://lifeintimes.blogg.se
Postat av: Cissi

Sofia! Sofia! gissa vad! ... ... ... jag har en egen blogg nu! titta gärna förbi då och då ;D men jag har bara skrivit introduktion än så länge, men kom gärna förbi! den heter: www.thisismyday.blogg.se och lämna gärna kommentarer! :)

2008-05-09 @ 22:40:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0