Herr Nobel

"En sån dag, en sån överlevnadskickoff-dag". Eller inte precis överlevnadskickoff som i "pistvakt", men annorlunda i alla fall.
Jag gick på seminarium med Sofia. Det var Peter Nobel (Alfred Nobels barnbarn) som föreläste om FN och dess inverkan och utveckling. Egentligen allt som hade med FN att göra, han berättade om de olika friheterna och dess betydelse o.s.v. Det otroliga var att han hade ett sådant ämne som lätt kunde ha blivit en lång rada med bara ointressant prat, men han lyckades att få in skämt i alvarligheten och kloka kommentarer överallt. Dessutom höll jag mig (den mest tankspridde sedan Gustav III) på helöra hela förläsningen. Han hade inga bilder eller något utan han satt där som en sagofarbror med sina papper och berättade jättekloka saker. Sådan förläsare ska man sträva efter at bli.

Hela seminariet var jättetrevligt, det var kanske 30 personer på sin höjd varav 4 var i min ålder, annars var det mest medelålders män, men whatever, kul att vara unik. Jag fick i alla fall skaka hand med honom och presentera mig själv. Sådant ger hopp om att en dag ska jag också komma in i ett rum, slänga burberry-kappan nonchalant på ett bor, sätta mig ned och få allas uppmärksamhet med ens enkla närvaro ,och sedan bara förbrylla alla med mina kunskaper som täcker allt.

Peter Nobel är ju då Sveriges f.d. generalsekreterare för röda korset och har även arbetat inom FN, han har gett ut böcker bl.a om invandrar rättigheter som togs upp under seminariet (inte boken utan rättigheten).  Viktig och klok,  en strålande idé om min framtida karriär.
  FN
//Anna


Kommentarer
Postat av: M

Jag vill också bli som han

2008-04-05 @ 21:27:50
Postat av: Elsa

God natt :)

2008-04-05 @ 23:29:52
URL: http://www.elsahofverberg.blogg.se
Postat av: Evelina

Vem gillar du mest av Jessica och Ashlee? (se min blogg!) :)

2008-04-06 @ 10:07:32
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: Thune

Hahha, jag kan se det framför mig, hur du gör entré :P

2008-04-06 @ 14:35:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0